Üstel: 2020 yılı KKTC’nin turizm yılı olacak

Haber Kıbrıs-Özel

Kuzey Kıbrıs Turizm İşbirliği Toplantısı İstanbul’da yapıldı. Toplantı sonrası basın açıklaması yapan Turizm Bakanı Ünal Üstel, KKTC’nin turizmde 2020 hedefini açıkladı, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarına çağrı yaptı. 2020 yılında hedeflerinin 2 milyon, turist 2 milyar gelir olduğunun altını çizen Ünal Üstel, Türkiye vatandaşlarının en az 1 kere KKTC’ye gelerek, KKTC’nin kültürel dokusunu görmesi gerektiğini söyledi.

UBP-HP koalisyon hükümetinin turizm konusuna büyük önem verdiğine vurgu yapan Üstel, Türkiye Cumhuriyeti’nde gerçekleştirdiği ziyaretler ve toplantılar kapsamında önemli adımlar atıldığını söyledi.

Üstel’in konuşması şöyle:

KKTC, bir ada ülkesidir ve sürükleyici sektörü turizmdir. Turizmin en önemli bacakları ve ada olmanın verdiği dezavantajlardan biri hava yoluyla diğeri de deniz yoluyla ulaşım olmasıdır. Geldiğimiz notada geçmiş UBP hükümetlerinin yaptığı programla turizmi üst noktalara taşıdık.

Bugün geldiğimiz zaman turizmin 2019’da büyük bir düşüş yaşandığını gözlemledik. Bizim turizmden en çok pay aldığımız ülke anavatan Türkiye Cumhuriyeti’dir.

3’ncü ülkelerden aldığımız pay yüzde 20 dolaylarındadır. Biliyorsunuz ülkemiz dünyada ambargolarla izolasyonlarla soyutlanmış durumdadır.

Bir tek nefes borumuz anavatan Türkiye Cumhuriyeti’dir. Dolayısıyla anavatan Türkiye Cumhuriyeti’nden turizm de bir gerileme olduğu zaman nedendir bu gerileme diye baktık.  Yeni kurulan hükümet UBP’nin başbakanlığında sayın Ersin Tatar’ın başkanlığında turizme ne kadar önem verdiğini ortaya koydu ve bugün burada bulunuyorsak UBP hükümetinin turizme ne kadar önem verdiğinin göstergesidir.

“Bütün konuları irdeledik”

Bugün yaptığımız resepsiyondan önce KKTC’yi pazarlayan tur operatörleriyle yaklaşık 2 saat toplantı yaptık. Bütün konuları irdeledik. Sonrada başbakanımız himayelerinde yaptığımız bu güzel resepsiyona katıldığınız için ben bir kez daha şahsım bakanlığım ve ülkem adına teşekkür ederim.

Ülkemizdeki turizmin kan kaybetmesine nedenler içerideki toplantıda irdeledikten sonra kısaca sizlere şöyle özetleyebilirim.

Ulaşımda yaşadığımız bir takım sıkıntılar var neden bunları yaşıyoruz ülkemiz tanınmadığı için bir tek nefes borumuz anavatan Türkiye Cumhuriyeti olduğu için oraya uçak seferi yapan anavatanımızın en büyük uçak filosuna sahip Türk Hava Yolları’dır ve bunun yanında özel 2 şirkettir.

“THY’nin üst düzey yöneticileri ile görüştük…”

Dünyada ekonomide yaşanan sıkıntılardan dolayı ülkemizde ve anavatanımızda dövizde yaşanan dalgalanmadan dolayı bütün bunlar bilet fiyatlarının yükselmesine neden oldu ve bugün baktığımız zaman bu nedenleri araştırdığımızda neden orta yere çıktığını birer birer sizinle paylaşmak istiyorum. Biz bu nedenleri tespit ettikten sonra öncelikle bir Ankara’yı ziyaret ettik. Kültür Turizm Bakanımızla bunları masaya yatırdık. Dün Türk Hava Yolları’nın en üst düzeydeki yetkilileriyle yaklaşık 2 saatlik bir çalışma yaptık ve aldığımız sonuçlar şunlardır. Bir kere 2 devlet havalimanlarının arasında yaklaşık 260 TL’ye tekabül eden bir vergi dilimi oluşmaktadır. Bunu nasıl 0’a indirgeyebiliriz o çerçevede çalışmayı başlattık. Anavatanımız Türkiye’den ülkemize sefer yapan uçaklarda taban fiyatı nasıl belirleyebiliriz çalışmasını yaptık. Türk Hava Yolları’nın ülkemize daha çok sefer düzenlemesini istedik. Bu seferlerin yanında yeni destinasyonların açılmasını yani Anavatanımızın her ilçesinden Ercan Havalimanı’na seferlerin yapılmasını istedik. Bu doğrultuda Türk Hava Yolları’nın yan kuruluşu olan Anadolu Jet’in daha çok sefer yapması için ilgililerle temasa geçtik. Büyük ve küçük illerimizden her destinasyondaki seferlerinin artırılacağınız bize yüzdeşini verdiler.

“Hatay’dan diret seferler başlıyor…”

Bütün bunların yanında tüm medeniyetlerin birleştiği Hatay kentimiz vardır turizm açısından önemli bir belde. Bugüne kadar Türk Hava Yolları’nın ve Anadolu Jet’in Ercan’dan direk seferleri yoktu olmasını talep ettik sayın üst kademe yöneticilerimiz bizi kırmadılar ve 8 Haziran’da da Hatay’a Ercan’dan direkt uçuşlar başlayacak.

Bütün bunları göz önünde bulundurarak turizmin geriye gitmemesi ve kan kaybımızın engellenmesi için bu tedbirleri hem bakanlığımla hem de hükümetle paylaşıp siyasi iradeyi de orya koyacağız ve inanıyorum büyük ölçüde bir rahatlama yaşayacağız.

“3’ncü ülkelerden gelen uçaklarda değişim olamayacak”

Bunun yanında 3’ncü ülkelerden gelen ve bizim ülkemize sefer yapan uçaklarında belli bir zahmet çektiklerini ve ülkemiz tanınmadığı için direkt seferler olmadığından dolayı mecburi Anavatanımızın havalimanlarına inip bir müddet bekledikten sonra Kıbrıs’a gelmektedir. Tabi ki bu iniş kalkışlarda bilet fiyatlarında bir maliyettir bunları nasıl asgariye indirebiliriz bunları da ilgili arkadaşlarımızla çalıştık.

Bütün bunların yanında bizim esas büyük destinasyonlarımızdan bir tanesi İngiltere’dir. İngiltere’den Ercan’a sefer yapan bu Türk firmalarını bundan sonraki süreçten İstanbul’da uçaktan inmeden yolcuların Ercan’a devam etmesini tanıdı.

Çünkü hatırlıyorsunuz 2016’ya kadar Crans Montana görüşmelerine kadar bu seferler böyle yapılıyordu.

2016’dan sonra maalesef KKTC, ulaşımda bir ambargo daha yedi ve uçaklar İstanbul’a indiği zaman uçak değiştirme mecburiyetinde kaldı. Tabi bunlar hep turizmin geriye gitmesine neden olan engellemelerdir.

“Hedef 2 milyon turist 2 milyar gelir”

Bütün bunların yanında turizmcimiz büyük bir giriş ile ve buradaki hak-net operatörleri ile çalışmalar yaparak turizmi bugün hedef koyduğumuz bir milyonun üzerinde bir sayıya kavuşturdu.  Bizim hükümetimizin hedefi 2 milyon turist 2 milyar gelir. Bunu inanıyorum ki hükümetimiz başaracaktır.

“TC’de yaşayan her bireyimiz en az 1 defa olsun KKTC’yi ziyaret etmeli”

Bunu yaparken de anavatanımız Türkiye Cumhuriyeti’nden yardım talep ediyoruz. KKTC özel bir adadır, özel bir statüye sahiptir burada yaptığımız temaslarda gördük ki KKTC’yi TC’nin ilçelerinde tam tanıtamadık. KKTC’yi anavatanımız TC’de tanıtmak için basından TV’lerden sosyal medyadan yardım istiyoruz.

Zaten kaldı ki bu yardımları yapıyorsunuz. Ama daha çok istiyoruz bu yardımlarınızla ülkemize daha çok insanımızın gelip bizim kültürümüzle, güzelliklerimizle, mutfağımızla buluşmasını arzu ediyorum. O yüzden burada bu sorunları tartıştık bir noktaya getirdik ve inanıyorum 2020 yılı KKTC’nin turizm yılı olacak.

Bütün bunların yanında bir isteğim arzum var. TC’nin nüfusu 80 milyonu aşmıştır burada bir çağrı yapmak istiyorum TC’de yaşayan her bireyimiz en az 1 defa olsun KKTC’yi ziyaret etmeli.

Bizim orada 1974’ten 2019’a kadar neler yaptığımızı herkesin görmesini ve iki toplum arasındaki bağların daha da güçlenmesini istiyorum.

Bu duygu ve düşüncelerle buradayız, bizi kırmayın sizlerle buluşmak için bütün işini gücünü bir tarafa koyup başbakanımız sizlerle buluşmak için buraya gelmiştir. İnanıyorum ki bu toplantıdan sonra turizmdeki düşüşün 2020’de önüne geçmiş olacağız. Bu duygu ve düşüncelerle bir kez daha sizlere teşekkür ederim